Ostoskori (0) Yht. 0,00 € Siirry kassalle »

LAAJA VALIKOIMA APTEEKIN TUOTTEITA - TILAA HELPOSTI JA NOPEASTI NETISTÄ!

 

Talvella murheita muisteta ei,

talvella paljon on lunta,

muistoja kauniita katsellaan,

riemuja vanhoja riemuitaan,

nähdähän kesästä unta.

Eino Leino

 

Erityispalvelut: Lääkkeiden annosjakelupalvelu
Palvelukielet: Suomi
Palveluhenkilöt: Allergia- , astma-, sydän-, diabetes- ja savuttomuusyhdyshenkilöt, eläinlääke- ja liikkujan apteekki vastaavat

Yhteystiedot

Katso kaikki yhteystiedot

Outokummun apteekki
Koulukatu 2
83500 Outokumpu

Aukioloajat
Ma-Pe 8.30-18, La 8.30-14
Sunnuntaisin ja arkipyhinä suljettu
Aattoina poikkeavat aukioloajat

Aukioloajat kesällä
samat

Puhelin
(013) 555 723

Sähköposti
outokummun.apteekki@apteekit.net

Kotisivut
www.outokummunapteekki.fi/


eAPTEEKKI – Suomen Apteekkariliittoon kuuluvien apteekkien verkkopalvelut
www.eapteekki.fi



Terveydeksi-lehden uutisia

Lisävuosia jo parilla liikuntaan käytetyllä tunnilla

14.4.2015 – Lisävuosia saadakseen ei tarvitse hölkätä kymmentä tuntia viikossa, sillä lähes saman hyödyn saa jo runsaalla kahdella tunnilla. Lue koko artikkeli

14.4.2015

Tutkimuksessa noin 150 minuuttia kohtalaisen rasittavaa tai 75 minuuttia raskasta liikuntaa viikoittain harrastavien riski menehtyä tutkimuksen seurannan aikana oli noin 30 prosenttia pienempi kuin samanikäisten, jotka eivät harrastaneet liikuntaa vapaa-ajallaan.

Tulokset perustuvat Jama Internal Medicine -lehdessä julkaistuun tutkimukseen.

Riski menehtyä seurannan aikana pieneni tasaisesti mitä enemmän liikuntaa henkilö harrasti, mutta parhaimmillaankin vaikutus suureni vain yhdeksän prosenttiyksikköä verrattuna 150 minuutin viikoittaiseen liikuntaan.

Tutkimukseen osallistuneiden joukossa oli myös himourheilijoita, jotka urheilivat yli kaksikymmentä tuntia viikoittain. Näin kovan harjoittelun voisi luulla olevan pitemmän päälle jo haitaksi, mutta tulosten perusteella haittoja ei ole ainakaan, kun tarkastelu rajataan kuolleisuuteen.

Tulokset ovat tervetulleita, sillä ne osoittavat jo suhteellisen vähäisten liikuntamäärien riittävän ehkäisemään elämää lyhentäviä sairauksia ja pidentämään elinikää.

UUTISPALVELU DUODECIM

Artikkeli terveydeksi.fi-sivustolla

Sydänviikolla kisaillaan terveyden puolesta

12.4.2015 – Sydänliitto kannustaa ihmisiä selvittämään terveysarvonsa Terveyden 3-ottelussa. Lue koko artikkeli

12.4.2015

60-vuotisjuhliaan viettävä Sydänliitto kannustaa tänä vuonna ihmisiä mittaamaan omat terveysarvonsa Sydänviikolla 12.–19.4.

Leikkimielisen Terveyden 3-ottelun ”lajeina” ovat verenpaineen, kolesterolin ja vyötärönympäryksen mittaaminen.

Myös apteekit ja Suomen Apteekkariliitto osallistuvat Sydänviikon viettoon. Monissa apteekeissa järjestetään paikallisten sydänyhdistysten kanssa mittaustilaisuuksia, joissa terveysarvonsa voi tarkistaa.

– Vaikkei mittauspäivänä apteekkiin ehtisikään, sieltä kannattaa kysyä Terveyden 3-ottelun tuloskorttia, johon arvonsa voi merkitä, asiantuntijaproviisori Saija Leikola Apteekkariliitosta muistuttaa.

Apteekit myös neuvovat mielellään terveellisistä elintavoista, joiden avulla Terveyden 3-ottelun tuloksia voi parantaa, Leikola vinkkaa.

Terveyden 3-ottelussa ovat mukana myös Sydänliiton ikätoverit, kuusikymppiset Ulla-Maija Paavilainen, Marja-Liisa Kirvesniemi ja Mato Valtonen.

Lisätietoja Sydänviikosta >

INKERI HALONEN

Artikkeli terveydeksi.fi-sivustolla

Jokainen tunti television ääressä suurentaa diabetesriskiä

2.4.2015 – Television ääressä iltansa istuvat sairastuvat aikuistyypin diabetekseen sitä todennäköisemmin mitä enemmän he televisiota katsovat. Lue koko artikkeli

2.4.2015

Riski kasvaa noin kolme prosenttia jokaista tuntia kohden, tuore yhdysvaltalaistutkimus osoittaa.

Tulokset perustuvat diabeteksen ehkäisyä selvittäneeseen tutkimukseen, jossa 3 200 ylipainoista aikuista yhdysvaltalaista satunnaistettiin joko diabeteslääkitykselle, lumelääkitykselle tai liikuntaryhmään, jossa harrastettiin reipasta kävelyä tai muuta kohtalaisen rasittavaa liikuntaa 150 minuuttia viikoittain.

Ennen tutkimusta osallistujat katsoivat televisiota keskimäärin 140 minuuttia päivittäin, minkä lisäksi he istuivat työpäivästään noin 270–280 minuuttia. Kun tutkijat huomioivat tämän analyysissaan, he havaitsivat riskin sairastua aikuistyypin diabetekseen suurentuvan noin 2–3 prosenttia jokaista fyysisesti passiivista tuntia kohden.

Tutkimuksen edetessä kaikki ryhmät vähensivät television katselua ja passiivista istumista, mutta liikuntaryhmäläiset vähensivät television ääressä viettämäänsä aikaa selvästi enemmän kuin muut tutkitut, vaikka heitä ei tähän erityisesti kannustettu. Näin ollen myös heidän diabetesriskinsä oli pienempi.

Yhteydet havaittiin riippumatta siitä, miten paljon osallistujat harrastivat liikuntaa vapaa-ajallaan, mikä on linjassa aikaisempien tutkimusten kanssa. Niissä löhöily on yhdistetty sydänriskien suurentumiseen riippumatta siitä, miten paljon liikuntaa henkilö lisäksi harrastaa.

Tutkijat pitävät havaintojaan tervetulleena osoituksena liikunnan lisäämisen kokonaisvaltaisista vaikutuksista terveyteen. Liikunnan lisääminen todennäköisesti myös vähentää fyysisesti passiivista oleskelua, mikä pienentää diabetesriskiä entisestään.

Tulokset julkaistiin arvostetussa Diabetologia-lehdessä.

UUTISPALVELU DUODECIM

Artikkeli terveydeksi.fi-sivustolla

Siirry lehden sivuille